• Tone of voice

OP ZOEK NAAR JOUW TONE OF VOICE

Een tone of voice is een herkenbare stem van een bedrijf of organisatie. Het gaat er niet om wat je zegt maar om hoe je het zegt. Een authentieke tone of voice zorgt ervoor dat je de juiste mensen (je doelgroep) aanspreekt.

Een voorbeeld uit de praktijk:

“Ik snap het niet. Ik zit met mijn bedrijf op social media. Ik ben best actief en post iedere dag iets, maar er gebeurt weinig. Geen interactie, weinig likes en geen klanten die me bellen. Het kost me al met al veel tijd en energie en levert me niks op.”

Ken je doelgroep

Uit bovenstaand voorbeeld bleek dat het betreffende bedrijf met een vrij zakelijke tone of voice sprak in haar posts op social media. Terwijl het ging om producten voor kinderen. Je zou zeggen dat de toon van de tekst in dit geval speels en vrolijk zou moeten zijn. Spreken ze wel de gewenste doelgroep aan?

Wie zijn wij

Om een tone of voice te kunnen bepalen is het essentieel te weten wie jouw bedrijf is. Je zou naar je merk of bedrijf kunnen kijken als zijnde een persoontje. Een uniek karakter met zijn of haar eigen eigenschappen. Vraag je bijvoorbeeld af:

  • Wie zijn wij?
  • Waar staan we voor (kernwaarden)?
  • Wat willen we uitstralen?
  • Hoe willen we klinken?
  • Wie is onze doelgroep?
  • Waar liggen hun interesses?
  • Hoe praat deze doelgroep?
  • Waar worden zij enthousiast van?

Toon bepalen

Aan de hand van bovenstaande vragen heb je waarschijnlijk al een beter beeld van wat jouw tone of voice ongeveer moet zijn. Schrijf voor jezelf ook eens op: Is je toon positief, zakelijk, vrolijk, enthousiast, ingetogen, ondernemend of informatief? Praat je in korte of lange zinnen? Gebruik je humor of hou je het zakelijk? Ga je voor formeel of een informele aanspreekvorm (jij- of u-vorm)? Spreek je over ik of wij?

Consistentie

En dan komt het allerbelangrijkste: Wees consistent! Als je jouw toon te pakken hebt, hou het vast. Op je website, social media, in je nieuwsbrief en al je andere communicatie-uitingen. Zorg ervoor dat overal dezelfde stem wordt gebruikt. Dit zorgt voor herkenbaarheid en helderheid bij je doelgroep.

Tot slot

Ik ben benieuwd of jij jouw tone of voice al hebt gevonden? Twee voorbeelden van bedrijven met een duidelijke tone of voice in hun communicatie:

  • TomTom (mannelijk, enthousiast, snel, informatief)
  • Prenatal (informeel, zacht, gezellig, gericht op vrouwen)

Of, een bedrijf waar ik zelf fan van ben Tony Chocolonely!

Wil je jouw tone of voice aanpassen of samen op zoek naar jouw unieke stem? Neem contact op, ik help je graag.