• Let's go steady

LET’S GO STEADY

Elke dinsdagavond ga ik naar yogales. Na een serie standing-, ab- en back strength komen de stretches en de les eindigt altijd met een geleide meditatie.

Een tijdje geleden raakte ik na afloop aan de praat met een mede yoga-ster (ik noem haar Eva voor het gemak). We hadden het over de meditatie van een paar weken daarvoor. De yogadocent vroeg ons toen om in gedachten naar een open plek in een bos naar keuze te gaan. Eva vertelde me dat ze tijdens die meditatie werd geconfronteerd met een flinke portie keuzestress. Want: welk bos? welke open plek? En gefrustreerd: waarom kan ik niet kiezen? Schiet op. Schiet op, schiet op! Terwijl Eva in gedachten haar eigen monsters bevocht, zat de rest van de klas in de ‘namasté’ houding. Klaar voor de dinsdagavond. Shit.

We moesten er achteraf onwijs om lachen, ik zag haar helemaal staan, compleet de weg kwijt in het grote, grote bos. Later in de auto dacht ik er nog over na. Ik ervaar het als een luxe, al die keuzes die we hebben. Maar tegelijkertijd maak ik mijn eigen leven niet al te ingewikkeld. Ik houd van mijn papieren agenda, volg geen nieuws, ik ga graag naar het bos, ik heb geen IPhone, gadgets. Eigenlijk probeer ik het allemaal ‘lekker simpel’ te houden om die keuzestress te voorkomen. Geloof ik.

Ik ben ik

Anderhalf jaar geleden besloot ik dat ‘ik’ mijn onderneming was, vandaar ook Maike Gerritsen. Ik werk voor jou, je hebt als klant contact met mij, ik stuur je eigenhandig mijn factuur, geen ruis. Persoonlijk vind ik dat heel fijn werken; ik kan zijn wie ik ben en ik hoef niet binnen een bepaald format te denken (wat een uitkomst, dat zzp’en).

Mijn vraag aan twijfelende klanten is vaak; wie ben jij en wat wil je uitstralen met je teksten? Soms wil een klant zichzelf groter maken dan hij is. Lees: schrijven in wij-vorm terwijl je alleen bent of doen alsof er verschillende afdelingen zijn “ik verbind je even door met onze marketingafdeling’. (Ja, echt!).

Waarom kies je daarvoor? Past dat ook het beste bij jou en je bedrijf? En vooral, waar voel jij je lekker bij? Goede teksten beginnen met jezelf laten zien, naar mijn mening.

Robottaal

Stabiliteit en dingen simpel houden worden steeds uitdagender in ons digitale tijdperk. We worden constant afgeleid, doen steeds weer nieuwe indrukken op “Hé, zo kan ik mijn teksten ook schrijven”. Het kan ervoor zorgen dat je steeds verder afraakt van jouw eigen, unieke stem.

Uit ervaring weet ik inmiddels dat (potentiële) klanten het fijn vinden dat een website klopt bij het gezicht en de stem erachter. Soms lees ik in artikelen dat het goed is om in spreektaal te schrijven. wat ze er vaak bij vergeten te vermelden is dat het wel jouw spreektaal moet zijn.

-> Want vaak zie ik dit. Lekker kort. En bondig. Want dat is spreektaal. Toch? Dan doe ik dat. Ook gewoon.

In de praktijk lees je dan bijvoorbeeld: Wij zijn Stan. We zijn authentiek. En daadkrachtig. Daar staan we voor. Ieder mens is uniek.

Wat ik mis in bovenstaande tekst is een ritme; het is erg stacato, meer robottaal. Ook heb ik geen idee wie het heeft geschreven en dat is een gemiste kans.  Want teksten zijn juist een mooie manier om jezelf te laten zien en waar je voor staat. Je kan er een connectie mee maken, een band opbouwen met de lezer. Zeker bij website teksten is deze connectie erg belangrijk, want online is er van nature al meer afstand tussen zender en ontvanger.

Dus ik vraag je: hoe raak jij jouw klant in zijn hart? En mijn advies: laat jezelf zien, want alleen op die manier ga je voor de lange termijn relatie met je klanten.

Let’s go steady?

OP DE FOTO: Mijn zoontje Seppe die zich ook ging verstoppen, in de klimop, in de tuin.