Let’s go steady

Verdwaald in het bos

Elke dinsdagavond ga ik naar yogales. Na een serie standing-, ab- en back strength komen de stretches en de les eindigt altijd met een geleide meditatie.

Een tijdje geleden raakte ik na afloop aan de praat met een mede yoga-ster (ik noem haar Eva voor het gemak). We hadden het over de meditatie van een paar weken daarvoor. De yogadocent vroeg ons toen om in gedachten naar een open plek in een bos naar keuze te gaan. Eva vertelde me dat ze tijdens die meditatie werd geconfronteerd met een flinke portie keuzestress. Want: welk bos? welke open plek? En gefrustreerd: waarom kan ik niet kiezen? Schiet op. Schiet op, schiet op! Terwijl Eva in gedachten haar eigen monsters bevocht, zat de rest van de klas in de ‘namasté’ houding. Klaar voor de dinsdagavond. Shit.

We moesten er achteraf onwijs om lachen, ik zag haar helemaal staan, compleet de weg kwijt in het grote, grote bos. Later in de auto dacht ik er nog over na. Ik ervaar het als een luxe, al die keuzes die we hebben. Maar tegelijkertijd maak ik mijn eigen leven niet al te ingewikkeld. Ik houd van mijn papieren agenda, volg geen nieuws, ik ga graag naar het bos, ik heb geen IPhone, gadgets. Eigenlijk probeer ik het allemaal ‘lekker simpel’ te houden om die keuzestress te voorkomen. Geloof ik.

Ik ben ik

Anderhalf jaar geleden besloot ik dat ‘ik’ mijn onderneming was, vandaar ook Maike Gerritsen. Ik werk voor jou, je hebt als klant contact met mij, ik stuur je eigenhandig mijn factuur, geen ruis. Persoonlijk vind ik dat heel fijn werken; ik kan zijn wie ik ben en ik hoef niet binnen een bepaald format te denken (wat een uitkomst, dat zzp’en).

Mijn vraag aan twijfelende klanten is vaak; wie ben jij en wat wil je uitstralen met je teksten? Soms wil een klant zichzelf groter maken dan hij is. Lees: schrijven in wij-vorm terwijl je alleen bent of doen alsof er verschillende afdelingen zijn “ik verbind je even door met onze marketingafdeling’. (Ja, echt!).

Waarom kies je daarvoor? Past dat ook het beste bij jou en je bedrijf? En vooral, waar voel jij je lekker bij? Goede teksten beginnen met jezelf laten zien, naar mijn mening.

Robottaal

Stabiliteit en dingen simpel houden worden steeds uitdagender in ons digitale tijdperk. We worden constant afgeleid, doen steeds weer nieuwe indrukken op “He, zo kan ik mijn teksten ook schrijven”.

Uit ervaring weet ik inmiddels dat (potentiele) klanten het fijn vinden dat een website klopt bij het gezicht en de stem erachter. Soms lees ik in artikelen dat het goed is om te schrijven in spreektaal. Wat ze er dan vaak bij vergeten te vermelden is dat het wel jouw spreektaal moet zijn.

-> Want vaak zie ik dit. Lekker kort. En bondig. Want dat is spreektaal. Toch? Dan doe ik dat. Gewoon lekker mee. Met de tijd.

Aarde aan ondernemer. Ik vind dit dus helemaal niks. Het ritme ontbreekt, maar vooral heb ik geen idee wie het heeft geschreven. Teksten zijn iets heel persoonlijks. Je wilt een connectie maken met je lezer, een band opbouwen. Heel belangrijk en zeker bij online teksten, want daar is van nature al meer afstand.

Dus ik vraag je: hoe raak jij jouw klant in zijn hart? En mijn advies: laat jezelf zien, want alleen op die manier ga je voor de lange termijn relatie.

Let’s go steady?

OP DE FOTO: Mijn zoontje Seppe die zich ook ging verstoppen in de klimop in de tuin. 

PS. Heb je de tijd? Lees lekker verder. Wil je jouw tekstwensen graag uitbesteden? Neem dan gerust contact met me op: info@maikegerritsen.nl

 

Terug naar overzicht