• Hallo, creatief brein

HALLO, CREATIEF BREIN!

Afgelopen weekend was ik in het bos. Persoonlijk vind ik de herfst altijd een geweldige tijd! Naast het veranderende klimaat en de mooie kleuren van de bladeren, is het ook een tijd van rust, bezinning en frisse plannen. Oude gewoontes worden gedag gezegd (blaadjes vallen van de bomen) en nieuwe ideeën worden geboren (verse paddenstoelen die opkomen uit de grond). Als de herfst zijn intrede doet begint de creativiteit bij mij te borrelen als een pan romige pompoensoep;-).

Creativiteit in je (online) communicatie

En die creativiteit is hard nodig, ook in je copy. In een tijd waarin we dagelijks blootstaan aan een eindeloze stroom aan on- en offline informatie wil je er als bedrijf of organisatie natuurlijk wel uitspringen. Naar mijn mening doe je dat door een flinke toef creativiteit aan je communicatie toe te voegen. Praat nét even wat anders dan anderen, zwem tegen de stroom in.

Ik heb drie schrijfhacks voor je op papier gezet die je kunnen helpen wat creatiever te worden in je communicatie.

Show them what you’ve got!

1. Schrijf met een pen

We kruipen al snel achter de computer als er iets geschreven moet worden. Maar als je naar wat meer creativiteit verlangt, stap er dan als de wiederweerga vandaan. Computers zijn superhandig en effectief, maar ook een grote bron van afleiding.

Wil je bijvoorbeeld aan de slag met de teksten voor je website? Klap je laptop dicht en ga op een fijne plek zitten met pen en papier. Schrijf op:

–        Welk doel hebben je teksten?

–        Wat zijn jouw unieke punten (USP’s)?

–        Kun je iets geks, leuks, grappigs vertellen over je bedrijf?

–        Wat wil je dat je lezer doet na afloop van zijn bezoek aan elke pagina? Enz.

Door dit op papier te zetten breng je structuur en focus aan. Daarnaast stap je uit je comfortzone, want echt: schrijven op papier voelt heel anders dan tikken op de computer.

2. Boekje in je tas

Ok. Voor mannen is dit misschien een tikkeltje gay. Tas? Boekje? Maar wat kan het jou schelen, het is wel effectief. Creativiteit laat zich niet sturen. Soms plant je een zaadje en loop je twee dagen later in de supermarkt om tot een briljant idee te komen. Opschrijven! Want als je dit niet doet is de kans groot dat je dit supergoede idee- tegen de tijd dat je thuiskomt- alweer kwijt bent. En dat is natuurlijk zonde. Ik heb zelf altijd een boekje bij me, maar een smartphone met Evernote of notities fungeert natuurlijk ook.

3. Verandering van spijs doet eten

Probeer eens iets anders. En dat hoeft niet meteen heel radicaal te zijn, kijk juist goed wat er bij jou en je bedrijf past. Wil je wat origineler zijn, dan kun je met een aantal kleine aanpassingen in je tekst al een heel eind komen.

Bijvoorbeeld: Neem contact met ons op -> We kijken uit naar je belletje. Of: Heb je een vraag? -> Geen vraag is te gek, we horen graag van je.

Een klein verschil in de verwoording van je boodschap, met groots effect.

Dit is hoe Salvador Dali tot zijn creatieve brein kwam…

De schilder Salvador Dali had een bijzondere manier om ideeën te registreren. Namelijk door gedachten die bij hem opkwamen in de creatieve slaap-waak toestand (vlak voordat je in diepe slaap valt) direct te schetsen. Hij ging op de bank liggen en hield met één hand een lepel rechtop in een glas dat op de vloer stond. Op het moment dat hij in slaap viel liet zijn hand de lepel los en werd hij wakker van het klinkende geluid. Hij schetste dan meteen de bijzondere beelden die hij op dat moment zag.

Wat doe jij om tot je creativiteit te komen?