• Check je tekst

CHECK JE TEKST: 5 HANDIGE COPYWRITING TECHNIEKEN

Hoe maak je van je tekst nou een overtuigende en lekkerlezende tekst? Dit doe je door copywriting toe te passen. Of je nou een blog, persbericht, voice-over, nieuwsbrief of website tekst moet schrijven; met copywriting maak je van een gemiddelde tekst een heus topverhaal! Check je tekst aan de hand van deze vijf copywriting technieken en ervaar zelf het verschil.

1. Doel en doelgroep

Bedenk voordat je begint met schrijven wie je doelgroep is en wat het doel van de tekst is. Wie gaat dit lezen? Hoe overtuig je je klanten? En wat is het doel van je tekst? Schotel jouw lezer geen schreeuwerige of dwingende teksten voor; dat vindt niemand fijn. Speel in op emotie en probeer je doelgroep écht te raken met je tekst.

2. Structuur

Wist je dat mensen een tekst eerst screenen voordat ze overgaan tot daadwerkelijk lezen? Let daarom goed op de structuur van je tekst. Werk bijvoorbeeld met titels en subtitels om meer structuur aan te brengen. Kijk ook kritisch naar je tekst. Is het een samenhangend verhaal? Probeer je niet teveel vertellen in een keer? Ik zie dit vaak gebeuren in blogs. Zonde, want een (te) lang verhaal maakt dat je lezer afhaakt.

TIP! Een handig trucje is om je eerste alinea te beginnen met een vraag en een antwoord. Hiermee heb je meteen de aandacht van je lezer te pakken. Bijvoorbeeld: Ben je op zoek naar een goede autoverzekering? Bij … ben je aan het goede adres!

3. Schrijf in voordelen

Jij weet alles van jouw product of dienst. Dit kan een valkuil zijn, omdat je inhoudelijk teveel gaat uitweiden over allerlei toffe features en geinige insights. Gevolg: een rijk gevuld- en ietwat onsamenhangend verhaal met veel inhoudelijke informatie. Niet fijn voor de lezer.

Je moet je lezer ook nog overtuigen. Een goede manier om dat te doen is de klantvoordelen van je product of dienst benadrukken. Leg het er niet té dik bovenop, want dat is ook weer zo doorzichtig. Maak er juist een leuk en oprecht verhaal van. Hoe maak jij het leven van je klant beter/mooier/handiger/sneller/romantischer?

Voorbeeld

Ik ging laatst een nieuw telefoonabonnement afsluiten, wat een crime! Ik las de eerste zin van de website van de aanbieder, er stond: 1GB – 100min/sms – 15 Mbps – 1000 MB of 1500 MB 4G.

Wat staat hier nou precies? Beter zou zijn om er een volwaardige zin van te maken als: Met 1500 MB kun je dubbel zoveel bestanden per maand dowloaden. Dat betekent: oneindig veel video’s bekijken en een supersnelle download tijd voor dezelfde prijs!

4. Geen woorden maar cijfers

Je kunt schrijven in voordelen, maar maak er ook niet een te wollig verhaal van. Wees lekker specifiek. Dit kun je bijvoorbeeld doen door cijfers te gebruiken. Een zin als: 80% van de mensen kampt met slapeloosheid, werkt veel beter dan: er zijn veel mensen die niet in goed slapen ‘s nachts.

Kun je ergens in jouw verhaal cijfers of feiten toepassen?

5. Emotie

De laatste en misschien wel de belangrijkste tip! Speel in op emoties. Ook al zijn we met z’n allen veel online, mensen blijven mensen en die laten zich voornamelijk leiden door emoties. Daarom is het essentieel dat je emotie in het verkoopverhaal stopt. Zorg ervoor dat klanten zich in je verhaal herkennen, dat ze zien dat jij ze begrijpt. Laat mensen verlangen naar jouw oplossing of product.